Inhoud
Leerlingen, leerkrachten of mentoren die betrokken zijn bij werken op hoogte zullen een opleiding moeten volgen. Na het volgen van deze opleiding zal dit ook bewezen moeten worden. Sinds kort is de competentie werken op hoogte opgenomen in het curriculumdossier bij het secundair onderwijs. Om leerkrachten en mentoren hierover een duidelijke toelichting te geven over deze competenties is deze toelichting uitgeschreven. Op die manier wil de sector zich mee inzetten om het aantal ongevallen te reduceren, zowel op de werkplek, als in de school. Jammer genoeg blijft het vallen van hoogte één van de belangrijkste oorzaken van ernstige ongevallen in de sector.
|
|
3 verschillende leerwegen
Bij bovenstaande opleidingen zal de leerling de competentie 'Werken op hoogte: ladders & rolsteiger' moeten verwerven. Dit kan voor 3 verschillende leerwegen mogelijk zijn.
In functie van de gekozen leerweg (voltijds/duaal) zal de toelichting om onderstaande competenties te behalen verschillend zijn.
“De sector wil zich mee inzetten om het aantal ongevallen te reduceren”
Wetgeving
Aangezien het hier gaat over een risicovolle taak in kader van hun opleiding wil dit zeggen dat de geldende wetgeving over werken op hoogte van toepassing is. Dit valt onder codex -boek IV titel 2 en codex -boek IV titel 5.
🚨 Raadpleeg de volledige toelichting over de wetgeving
Bevoegde personen
Om een leerling te begeleiden om een risicovolle taak te realiseren zal er een bevoegde persoon moeten aanwezig zijn. Deze bevoegde persoon zal zelf voldoende kennis verwerven om de taak volledig uit te voeren. Een ‘bevoegd persoon’ is algemeen en in functie van de aan te leren activiteit.
Hier vind je de toelichting in functie van de gekozen leerweg
Algemene toelichting
De leerlingen, leerkrachten of mentoren welke betrokken zijn bij werken op hoogte zullen een opleiding moeten volgen. Een leerling kan de competentie behalen door een opleiding werken op hoogte te volgen die wordt gegeven door de leerkracht in de school. Deze opleiding met bijhorende inhoudsopgave zal voor zowel de ladder als rolsteiger moeten gevolgd worden om de leerplandoelstellingen te halen. Een voorbeeld van een inhoudsopgave kan onderaan deze tekst gevonden worden. Daarnaast is het belangrijk dat het (deelname)attest wordt bijgehouden, dit kan zowel digitaal als op papier zijn. Met het bereiken van deze specifieke competentie draagt de school bij aan een kwaliteitsvoller veiligheidsbeleid, waardoor het aantal ongevallen kan worden gereduceerd, zowel op de werkplek, als in de school.