HR-Connect

Werkbaarheidsscan

content divider
Welzijn op het werk kadert binnen preventie op het werk en maakt deel uit van de verantwoordelijkheid van de werkgever. Het wordt van de werkgever verwacht deze voor de werknemers van een bedrijf in kaart te brengen en acties te ondernemen om deze te verbeteren als er aandachtspunten komen uit de bevraging van de werknemers.

Het is het natuurlijk een grote troefom alles in het werk te stellen om je personeel te behouden.

Een gezonde en positieve werkomgeving, waarin iedereen zich volledig kan ontplooien en professioneel kan ontwikkelen, draagt niet alleen bij aan de gezondheid van de werknemers, maar ook aan het behoud van personeel, het verminderen van het ziekteverzuim en het behoud van sleutelcompetenties binnen het bedrijf. 

Voor meer info over het aantrekken en het behouden van personeel, ga naar onze pagina over het aanwerven van een nieuwe medewerker en ontdek ons advies over het behouden van je personeel. 

In kader van dit alles, hebben wij een gratis quickscan welzijn op het werk voor de sector van de elektrotechniek ontwikkeld, genaamd: de Werkbaarheidsscan. Deze laagdrempelige bevraging maakt het mogelijk om psychosociale risico's met betrekking tot het welzijn van werknemers te evalueren en verbeterpunten te identificeren.

Hoe voelen de werknemers (en leidinggevenden) zich op het werk en waar hebben ze nood aan? Met de Werkbaarheidsscan krijg je de huidige stand van zaken. Je krijgt ook eerstelijnsadviezen om met de verbeterpunten aan de slag te gaan.

Wens je meer informatie rond de psychosociale risico’s op het werk? Ga dan snel naar de pagina van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Benieuwd hoe je een dialoog over psychosociale risico’s op het werk op gang brengt? Bekijk onze mini-vormingen die hier betrekking tot hebben. 

Wat is de Werkbaarheidsscan?

De Werkbaarheidsscan is sinds januari 2025 beschikbaar voor de bedrijven en de werknemers uit de sector. 

Werknemers kunnen er zelf voor kiezen om hun eigen welzijn op het werk na te gaan door de Werkbaarheidsscan in te vullen, als deze door hun werkgever nog niet wordt gebruikt. In dat geval wordt de scan niet gelinkt aan een bedrijf en een actieplan vanwege het bedrijf, maar de werknemer krijgt wel een zicht op haar of zijn welzijn op het werk en krijgt een rapport met eerstelijnsadviezen om de domeinen waar verbetering mogelijk is voor zichzelf  aan te pakken. Dat kan via deze link.

Wat je moet weten over de Werkbaarheidsscan:
  • Deze bestaat uit 27 vragen m.b.t. de 5 A’s: arbeidsorganisatie, arbeidsinhoud, arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen. Voor meer informatie hierover, klik hier.
  • Het invullen duurt 5 à 10 minuten. Dit kan zowel op computer als op smartphone ingevuld worden.
  • De Werkbaarheidsscan bestaat in het Frans en in het Nederlands. De taal kan worden gekozen op de startpagina.
  • Het beantwoorden van vragen gebeurt anoniem (jouw voor- en achternaam worden nooit gevraagd) en met behulp van emoji's: er zijn 5 antwoordopties, van donkergroen (zeer goed) tot rood (slecht).
  • Medewerkers worden per mail uitgenodigd door de (door het bedrijf gekozen) contactpersoon (bedrijfsleider, HR, preventieadviseur) van het bedrijf om via een link deze Werkbaarheidsscan in te vullen.
  • Wanneer dit (nog) niet wordt georganiseerd door de werkgever, kan een medewerker uit de sector via deze link een niet-bedrijfsspecifieke quickscan invullen.
  • Wanneer het verzoek om deel te nemen aan de scan van de werkgever komt, wordt gevraagd om de naam van het bedrijf in te vullen (jouw naam wordt nooit gevraagd of gevonden). Elke link voor een bedrijf is gekoppeld aan het bedrijfsnummer, er is geen manier om te traceren welke persoon zich aanmeldt. Het voordeel is dat als de bedrijfsnaam onjuist wordt getypt, het antwoordformulier toch wordt opgenomen in alle resultaten van de scan voor het bedrijf. Het idee is dat de scan alle antwoorden verzamelt die aan een bepaald bedrijf zijn gekoppeld om de meest volledige visie mogelijk te hebben, en daarom werd er gekozen voor deze optie (een link per bedrijf) om te garanderen dat antwoorden niet verloren gaan door een typefout of andere fouten.
  • Bij het invullen van de scan kiest men om deze in te vullen als medewerker of als leidinggevende. In kader van een bedrijf dat de werkbaarheidsscan vraagt in te vullen aan de werknemers, worden de resultaten van de medewerkers versus die van de leidinggevenden vergeleken in een bedrijfsrapport, dat op het einde van de periode van openstellen van de scan voor de contactpersoon beschikbaar is.
  • Het bedrijfsrapport geeft helder weer waar de domeinen zijn waar acties vereist zijn om het welzijn van de werknemers te verhogen.
    • Vanaf een resultaat ‘voldoende’ (dus ook voor ‘onvoldoende’ en ‘slecht’) zijn er eerstelijnsadviezen omschreven om te helpen in het opstellen van een actieplan, daar dit dan duidelijk een vraag is waarbij actie vereist is.
    • Voor ‘goede’ en ‘zeer goede’ resultaten is er geen actie vereist.
  • Wanneer je de Werkbaarheidsscan als ‘medewerker’ invult, wordt er ook een individueel rapport met eerstelijnsadviezen gegenereerd (opnieuw vanaf score ‘voldoende’). Dit geeft je zowel een zicht op je welzijn op het werk, als de mogelijkheid om jouw eigen actieplan m.b.t. je welzijn te kunnen opmaken. Je kan het rapport na een paar minuten downloaden, eens alle antwoorden zijn verwerkt.
    • Leidinggevenden kunnen de scan natuurlijk invullen als medewerker en als leidinggevende. Zo kan je ook jouw individueel rapport verkrijgen. Jouw antwoorden als leidinggevende genereren geen individueel rapport. Ze worden uitsluitend opgenomen in het bedrijfsrapport om ze te kunnen vergelijken met de antwoorden van de medewerkers.

Wens je via de quickscan het welzijn op het werk voor jouw bedrijf in kaart te brengen?

Laat het ons weten via dit formulier.