De elektrotechnische sector groeit als nooit tevoren. En dat is ook logisch, in een samenleving waarin technologie op vele vlakken een enorme vaart neemt, wordt ook de vraag naar geschoolde werkkrachten groter. En dus is het belangrijk dat ook jongeren doorstromen naar één van de vele studiemogelijkheden in de elektrotechniek.
Met meer dan 10.000 openstaande vacatures, een aantrekkelijk loon (tussen 2.000 en 5.000 euro per maand), is kiezen voor een job in de elektrotechniek immers een keuze voor een zekere toekomst. Én een gelukkige loopbaan. Recent onderzoek toont aan dat elektrotechnici hun job gemiddeld een mooie 8 op 10 geven.
Als sectororganisatie van bedrijven en werknemers die actief zijn in elektrotechniek wil Volta de jongeren van vandaag hierover informeren. En hen de weg wijzen naar een studie vol spanning en energie. Daarom lanceert Volta voor het 3de jaar op rij ‘Go-electro’: een interactieve campagne waarbij tieners via een TikTok-filter de jobdiversiteit binnen de wereld van elektrotechniek ontdekken. |
Een eerste campagne vond plaats in het voorjaar 2021 en maakte gebruik van de talloze bestelwagens in de sector als ‘uithangbord’. Ze riep op om te kiezen voor een (elektro)technische job of opleiding, als toekomstgerichte en boeiende keuze. Werkgevers en werknemers konden zich door hun medewerking aan de campagne als ambassadeurs voor hun sector opstellen.
Een vervolgcampagne werd gelanceerd in het voorjaar 2023 waar de focus lag op het bereiken van jongeren die een studie- of beroepskeuze dienen te maken, hun ouders die hierin een cruciale rol spelen en volwassenen die zich willen omscholen, hun kennis willen verdiepen of op zoek zijn naar een job als elektrotechnicus.
Volta lanceert voor het 4de jaar op rij ‘Go-electro’: een interactieve campagne waarbij tieners via een TikTok-filter de jobdiversiteit binnen de wereld van elektrotechniek ontdekken.
Aan de hand van vragen over hun droomjob én met behulp van Artificial Intelligence worden jongeren op social media live getransformeerd tot o.a. Telecom Ninja (= installateur telecom zendmasten) of High-tech Wizard (= domoticaspecialist). Influencers zoals MrKrul en David Rodriguez werden de enthousiaste ambassadeurs van de campagne. Zij geven online het voorbeeld. Wie zijn droomjob op social media deelt, maakt kans op een powerprijs: een hig tech LED-bag.
“We willen jongeren tonen dat elektrotechniek niet alleen toekomstproof is, maar ook verrassend creatief en maatschappelijk relevant”Peter Claeys, Directeur Volta
Go-electro richt zich niet enkel op jongeren. Ook ouders en leerkrachten hebben invloed op studiekeuzes. Daarom voorziet Volta onder meer gratis lesfiches waarmee scholen jongeren op een speelse manier laten kennismaken met jobs in de elektrotechniek.